Beschuit Club

Hopelijk blijft geen Kruimel Liggen

Blogbal 2016 (1) – Relibloggers

_56A6694kl
Relibloggers_56A6797akl

Blogbal 2016

Net als vorig jaar zal ik er een aantal posten aan wijden. Afgelopen vrijdag 11 maart 2016 vond het 6e Blogbal plaats in de Nieuwe Anita .
Als ervaren blogbaltijgers nu dit ons derde blogbal zou worden, hebben wij het ijzeren ros vroeg gezadeld en zijn we met 5 man/vrouw sterk  (Casper de Weerd, Edwin IJsman, Happy Hotelier, José Day en @Sjenell van Ongekend Haags) op pad gegaan om er bij het openen van de zaal om 19.00 uur bij te kunnen zijn. Dan zouden we het ook niet zo laat hoeven te maken dachten wij. De opzet lukte en als we al niet de eersten waren, dan waren we wel bij de eersten die gezellig en huiselijk en enthousiast werden ontvangen door de heer en mevrouw @OudZeikwijf en de heer en mevrouw @Poeetweet die druk doende waren grote schalen te voorzien van lekkere brokken kaas en schijven worst.
De twee dikste buiken in het Haagspraak gezelschap maakten desondanks rechtsomkeer en gingen even Bommeliaans “een vorkje prikken”. Er werd nog gezegd: “We hebben voor te eten gezorgd hoor!” Wij vonden echter dat we het de organisatie niet aan konden doen ieder een bord kaas en worst achter onze knopen te werken.

Relibloggers

De eerste foto die ik bij terugkomst maakte is ook de eerste foto hier. Twee dames met een van de schalen met worst en kaas voor zich. Later spraken we elkaar even. Het bleek dat beide dames zich Relibloggers noemen. Nooit van het woord gehoord. Vandaar ook onderwerp voor deze eerste post over het Blogbal 2016. Op beide foto’s ziet u links Berthe van Soest, theologe van de site Berthe van Soest waar ze hoofdzakelijk over Tarot schrijft en rechts Tjanneke, oftewel Janneke Nijboer, dominee, van het blog Bermoogst. Zij bloggen dus over religieuze zaken. Weer wat geleerd. Even later ontdekt Casper dat de dominee getrouwd is met één van zijn collega’s. De wereld is echt heel klein.
Mijn foto’s van:

Theo Jansen op Toer met Strandbeesten

Mini Strandbeest_MG_5978
Eerst waren de nieuwste creaties te zien op de Miami Beach versie van Art Basel:

Daarna gingen ze op toer en nu zijn ze te zien in Chicago:

Toch wel bijzonder voor onze Theo

Haags Bakkie #32 op 27 februari 2016

24429142312_dc7d031dc4_h
 
Zie https://www.flickr.com/groups/haagsbakkie/ en gij ziet dat José Day een nieuw Bakkie op de agenda heeft gezet voor Flickr fotografen die samenkomen om koffie te drinken en te kletsen:
Voor ieder die tijd en zin heeft.
ZATERDAG 27 FEBR.
Plaats Café van Beek Turfmarkt 6,
In het stadhuis, tegenover het inmiddels braakliggende terrein van de Anton Phillips-zaal.
Den Haag.
Op het terras buiten voor de rokers
voor de rest binnen.
Vanaf 12.00 uur.
Groet
José

1ste Opûh Koffie 2016

Opuh Koffie _DSC5933
Ik plaatste deze foto op social media van de week. o.a. op Flickr en zette er de volgende tekst bij:

1ste Haagsche Opûh Koffie van 2016 op 6 januari 2016. De kern van de Opûh Koffie: Elkaar verhalen op de mouw spelden en er serieus bij blijven kijken. Links Marco Raaphorst. De bedenker van het fenomeen.

Naast hem overigens Bob, Theo, Cheng en Interniek.
Een beetje reclame. Iedere woensdag vanaf 8.30 zijn we in wisselende samenstelling te vinden bij Café Van Beek.

Woordmerk Den Haag vernieuwend

Haags bedrijf beschermt G7 Summit

Première Nooit Meer Slapen (Beyond Sleep) op Internationaal Film Festival Rotterdam.

_DSC6140kl
Ik was te gast bij de officiële opening van de 45ste editie van IFFR, Het International Film Festival van Rotterdam.  Een lustrum met een koninklijk randje, want Koningin Máxima bezocht de opening officieel.
Als eerste een opmerking over de nieuwe directeur van het festival, Bero Beyer. Hij hield een, wel iets te lange, maar perfecte openings-toespraak. Eindelijk heeft het IFFR weer een gezicht! Dit in tegenstelling tot zijn directe voorganger waarvan ik destijds ook de Maidenspeech heb gezien. Dat was toen gewoon beneden peil. Zie hier een de VPRO interview met Bero.

Vervolgens een impressie van de openingsavond:

De opening zat Rotterdams goed in elkaar. Om 19.00 zaal open. Om 20.00 uur iedereen zitten in de zaal en om 20.10 kwam Maxima aan. Daarna de Maidenspeech van Bero.
Heel professioneel staan er twee achterwanden met het IFFR Tiger logo bij de ingang met daartegenover de pers. Wanneer je vroeg in de zaal gaat zitten zie je via het grote filmschermscherm wie er allemaal op zo’n opening afkomt. Hilarisch wordt het wanneer iedereen naar het scherm tuurt om de aankomst van de koningin te zien en  een stel nog net voor de koningin, maar te laat arriveert en de trappen op stuift. De zaal ligt plat.
De volgende foto heb ik van de IFFR site geplukt:
160127047_iffr_2016_-_opening_1
De film is een bezoek waard. Ik kan er eigenlijk niet veel over zeggen zonder de spanning of de plot prijs te geven. De zaal was zeer stil en keek ademloos naar prachtig camera werk. Halverwege had ik iets van “Nou, nu mag er wel wat actie komen, maar dat ligt ook aan mijn knie die ik na een half uur moet kunnen strekken, anders gaat hij op slot zitten”.
photo_2016-01-29_00-21-40
De film is gebaseerd op het boek “Nooit Meer Slapen” van W.F. Hermans.
Volgens kenners was het boek niet te verfilmen.
De Nos:

Regisseur Boudewijn Koole las het boek voor het eerst als 24-jarige en raakte geboeid. Bij herlezing zag hij er een film in. “Ik was 40 en op vakantie in Zweden. Daar maakte ik lange wandelingen door de toendra. Toen raakte het boek me op een andere manier”, zegt hij. “Ik doorzag de compositie meer, de diepere lagen van het vallen van de mens en weer opstaan, zichzelf niet kennen. En ik dacht: wat Hermans vervolgens doet in dat boek, kan ook met film.”

Volgde een periode van intensief onderhandelen met de zoon van W.F. Hermans. Dat is de strenge bewaker van het literaire erfgoed van Willem Frederik:

Ruprecht Hermans was niet meteen onder de indruk van wat Koole hem had geschreven: “Ik wil met de film naar Cannes en daarna een Oscar.”
Hermans jr. had geen hoge achting van Koole. Hij was gewend aan een respectabele man als Fons Rademakers (1920-2007), de regisseur die in 1963 dat andere meesterwerk van zijn vader, De Donkere Kamer van Damocles, had verfilmd tot Als Twee Druppels Water. Alles veranderde toen Koole in 2012 internationale waardering oogstte met Kauwboy.
De zoon en de regisseur vonden elkaar uiteindelijk in een Nederland-overstijgende ambitie: de verfilming van Nooit Meer Slapen moest een internationale productie worden. Hermans’ boek was al in meerdere talen verschenen en nu gaat het na al die jaren als arthouse-cinema de wereld over als Beyond Sleep. Voor de hoofdrol deden rond de dertig Britse acteurs auditie, maar uiteindelijk kwam Koole toch uit bij Reinout Scholten van Aschat.

Cannes of een Oscar. Het zou beiden zomaar kunnen volgens mij.
Kijk naar de trailer:

Dag en Nacht burgemeesters bc-160127-110
En dan een echte uitsmijter met een andere foto van de IFFR site:
De Rotterdamse collega van René Bom was er ook. Ik kon hem een beetje bekijken, maar hij is broos aan het worden. Zulks in tegenstelling tot zijn dag tegenvoeter, die bolle wangen begint te krijgen.

Onder de Ooievaar

https://www.dropbox.com/s/91radxpnwh9zz96/I56A5407.jpg?dl=0
Geen haagscher beest dan de Ooievaar. Zou je denken, want “Onder de Ooievaar” is een Amsterdamse kroeg op de hoek van de Prinsengracht en de Utrechtse Straat.  Chauvinistisch als die Amsterdammers zijn, vergeten ze wel te vermelden dat de naam voluit zou behoren te luiden “Onder de Haagsche Ooievaar”. Wat is het geval? Blijkens de gevel versieringen en tagel tableaus behoorde het pand ooit aan de Onderlinge Levensverzekering Maatschappij ‘s-Gravenhage….

Allerlaatste stukje Muziek Theater

Laatste stuk van  de  Anton Philipszaal
Roel bleek nog een later stukje muziektheater te hebben gefotografeerd.
Over het tijdelijke:
Ik vroeg de mijnheer externe betrekkingen van Jan Knijnenburg, de sloper, hoe dat zat. Ik zei: ”Jullie gaan echt snel, moet een makkie zijn zo’n tijdelijk gebouw…. ” waarop hij antwoordde: “Helemaal niet. Het zit prima in elkaar, kijk maar, we krijgen de pilaren maar heel moeizaam weg en de vloeren zijn ouderwetse gegoten vloeren. Niet kapot te krijgen. Ook de gevel zat heel goed bevestigd. Dat maken wij wel anders mee. Dan duwen we ertegen en valt het om.” Tot zover dus over dat tijdelijke uit de mond van de expert.

Laatste Stukje Muziek Theater

_DSC6091kl
Ik het kader van mijn poging om iedere dag iets gepubliceerd te krijgen een invullertje: Het laatste stukje van de Dr Anton Philipszaal dat nog overeind staat. Dit “tijdelijk” gebouw (zo werd het samen met het door Rem Coolhaas gebouwde Lucent Danstheater verkocht aan het publiek) werd in 1987 in gebruik genomen door het Residentieorkest dat toen al jaren zonder vast gebouw zat omdat het gebouw van Kunsten en Wetenschappen was afgebrand.

Pagina 8 van 31

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén