De Zeilkotter (of Schoener) America waar het mee begon
In 2007 won de Zwitser Bertarelli met team Alinghi.
In 2010 moest hij hem afstaan aan Larry Ellison van team BMW Oracle
AC is niet Alberts Corner
Al bestaan die al lang niet meer. Nee AC staat voor America’s Cup. Wat heeft dat nu met Den Haag te maken? Ik zal proberen het uit te leggen. De cup is genoemd naar de
de Amerikaanse kotter America die bij een zeilwedstrijd in 1851 rond het eiland Wight 10 Engelse zeiljachten achter zich liet. Destijds een blamage voor de Britten. Queen Victoria die vanuit haar achtertuin zicht had op de finishlijn vroeg aan een lakei wie de winnaar was. De Lakei antwoordde “America Majesteit”. “En wie is tweede?” “Er is geen tweede Majesteit”..
Het is de meest begeerde zeiltrofee. Naast de zeilwedstrijden is er door de jaren heen ook heel wat af gevochten in rechtzalen over de betekenis van de Deed of Trust waarmee de prijs werd ingesteld.
Een en ander is te vergelijken met de formule 1 voor auto’s. In absolute snelheid gaat het wel niet zo hard, maar op het water is een snelheid van om en nabij de 100 km per uur vergelijkbaar met 300 km op het land. Ook net zo gevaarlijk. Onlangs is de boot van Artemis bij het oefenen omgeslagen en is er een bemanningslid omgekomen.
Larry Ellison is de puissant rijke eigenaar van Oracle Software en is de huidige verdediger. Er zijn 3 uitdagers: Team Emirates New Zealand, het Artemis team uit Zweden en Team Prada uit Italië.
Ellison is er naar mijn mening voor het eerst in geslaagd om het wedstrijdzeilen zodanig multimediaal toegankelijk te maken dat het een groter publiek dan alleen wedstrijdzeil fanaten zoals ik (alhoewel ik tegenwoordig meer een armchair sailor ben) kan aanspreken. In de aanloop naar het spektakel dat volgende maand in San Francisco zal aanvangen heeft een waar circus van 11 boten uit 8 landen diverse plaatsen aangedaan om daar als oefening voor de uiteindelijke strijd tegen elkaar wedstrijden te zeilen. Dat deden ze niet niet met de schepen waarmee nu gevaren wordt, maar in een kleinere uitgaven daarvan. Deze wedstrijden waren zeer goed life te volgen via internet en trokken in de diverse plaatsen zeer veel publiek. En nu komen we aan waar ik wezen wil: Scheveningen zou een uitstekende plek zijn voor dergelijke serie zeilwedstrijden in de voorrondes. Ik zal via Haagspraak dan ook proberen om de aandacht voor de Auld Mug een beetje warm te houden. Voor geïnteresseerden heb ik een aantal verslagen over vorige edities in het Engels op mijn andere blog staan.
Het Youtube filmpje laat een stukje proefzeilen zien van Oracles boot nummer 2. Ook is daarin de Nederlander Dirk de Ridder te zien, een van onze beste wedstrijdzeilers, die lid is van team Oracle samen overigens met een andere Nederlander Piet van Nieuwenhuijzen.
Op 4 juli beginnen de 3 uitdagers een serie wedstrijden om de Louis Vuitton Cup. De winnaar van die Cup mag met Team Oracle in september de strijd aangaan om de America’s Cup.
Meer volgt.
interniek
Wat een enorme apparaten zijn dat op het water. Mannetjes als dwergen op zo’n schip moeten twee aan twee aan de lieren draaien om de zeilen strak te trekken. Prachtig om te zien.
edwin ijsman
Ik heb de races om de vorige editie live gevolgd op het internet: de race tussen die enorme trimaran van BMW-Oracle en de catamaran van Alinghi. Alhoewel dat een nogal eenzijdige vertoning was, was het wel spectaculair om te zien hoe snel beide boten gingen bij zo weinig wind.
Wedstrijdzeilers die ik erover sprak hadden soms wel een andere mening over de America’s Cup. Vaak vonden ze het een show waarin veel geld en dure advocaten belangrijker waren dan de sport. Ik zou het zelf bijv. wel leuk vinden als ze bij een race met eenvoudige lasers nu eens net zo mooi in beeld zouden brengen waar ieder zich bevindt. Of bij andere vormen van match racing dan de AC. Dan zou ik dat veel leuker vinden om te volgen.
Happy Hotelier
Ook ik heb de extreme match van 2010 online gevolgd. Er was niets spannends aan. Nu echter is het veel leuker om te zien. Hier een link naar de een van de AC 45 voorrondes http://youtu.be/dUtHUHWxjDo.
Met de techniek die ze nu ontwikkeld hebben voor deze races, zal het niet lang meer duren of de techniek wordt ook toegepast op de eenvoudiger zeilklassen.